19 ژانویه 2024 - یک مطالعه ی جدید منتشر شده در ژورنال Clinical Nutrition ESPEN نشان داد که سطوح ناکافی ویتامینD ، خطر ابتلا به رتینوپاتی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می دهد. علاوه بر این، در موارد کمبود ویتامین D، رتینوپاتی ممکن است به نوع رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو (PDR) تبدیل شود.

تشخیص رتینوپاتی دیابتی (DR) شامل شناسایی علائم بالینی عروق غیر طبیعی شبکیه است. از نظر بالینی، DR در دو مرحله ظاهر می شود: رتینوپاتی دیابتی غیر پرولیفراتیو (NPDR) و رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو. سطوح پایین ویتامین D با اختلال در ترشح و عملکرد انسولین مرتبط است که منجر به کنترل گلایسمی نامناسب و افزایش خطر ابتلا به DR و پیشرفت آن می شود. بنابراین، این مطالعه ارتباط بین کمبود ویتامین D و خطر پیشرفت DR در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) را بررسی کرد.

این مطالعه ی مورد-شاهدی شامل 201 شرکت کننده ی مبتلا بهDR به عنوان مورد و 201 فرد مبتلا به دیابت نوع 2بدونDR به عنوان کنترل، بود. متغیرهای دموگرافیک از طریق مصاحبه با پرسشنامه جمع‌آوری شد و معیارهای آنتروپومتریک از پروتکل استاندارد پیروی کردند. علاوه بر این، شاخص های بیوشیمیایی شامل 25-هیدروکسی ویتامین D، قند خون ناشتا (FBG)، انسولین، هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c)، کلسترول تام (TC)، LDL-C،HDL-C  و تری گلیسیرید(TG) برای همه ی شركت كنندگان مورد بررسی قرار گرفت.

از طریق تجزیه و تحلیل آماری سن، جنس و BMI، تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد. با این حال، میانگین غلظت 25 هیدروکسی ویتامین D در گروه مورد به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود (14.46 در مقابل 19.88). علاوه بر این، سطوح پایین ویتامین D با رتینوپاتی دیابتی و رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط بود.

این مطالعه نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، احتمال ابتلا به رتینوپاتی دیابتی و پیشرفت بالقوه به رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو را افزایش می‌دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/vitamin-d-deficiency-may-increase-risk-of-diabetic-retinopathy-123182